המדריך המלא:

מצעד טעויות העיצוב – כשאנחנו בורחים מהעסק

זה מתחיל ככה. השקענו.
כמה השקענו.
יש לנו חנות או משרד, אולי קליניקה, צימר, בית קפה…
מוצר טוב. מושקע.
שירות מעולה.
ידע. ומה לא ?
אבל הלקוחות אינם נכנסים. ואם נכנסים – יוצאים או לא קונים.
ביננו. יש דבר מבאס יותר מאשר להשקיע את מיטב המשאבים ולהישאר עם כיסים ריקים ?

אז למען אותם עסקים שרוצים לשפר תוצאות, החלטתי לכתוב את המדריך:
מצעד אסונות העיצוב שגורמים ללקוחות לברוח מהעסק, ומה לעשות כדי לשנות את המצב.
מתאים לעסקים קטנים עד גדולים, ללקוחות חוץ וגם ללקוחות פנים – העובדים שלנו !!!

פרק ראשון

במקום הראשון בחרתי בנושא התאורה.
מדוע ?
משום שלחלק מאיתנו נראה, שאת התאורה משאירים לסוף. שלתאורה אין תפקיד חשוב בעיצוב או תכנון העסק.
נהפוך הוא.
מי שחושב שהוא יכול לקנות תאורה בהום סנטר כי זה זול וזמין – יימצא את עצמו במציאות מרה.  הלקוחות לא ייכנסו.
תאורה לא נכונה מבריחה לקוחות מהעסק !!! הם פשוט לא ייכנסו, או שהם יבואו לזמן קצר, וייברחו לפי שצרכו את השירות/מוצר שלנו.
אך מדוע זה כך ?
משום לאור יש  סגולה להעיר אותנו. תחשבו: שמש – זריחה – אור – יקיצה – הנעה.
לעמת: שמש – שקיעה – חושך – האטה – הרדמות.
בעסקים, היעדר אור ( תאורה) מספקת, או תאורה לא נכונה, נותן תחושה של האטה. וכשאנו מאטים את הקצב, הידיים לא נכנסות לכיסים. אנו נרדמים ! אפילו בספא או בפאב,  שם דרושה תאורה ייחודית למקום, אנו רוצים להרגיש חיים – לא מתים.
אור השמש עובד על חומרים בגוף כמו המלטונין, אשר עוזרים לנו להישאר ערים. אור, מייצר שמחה, מוטיבציה, הנעה לפעולה. במתפיזיקה הסינית, הפנג שואי הבא לעזרתנו, אור הוא יאנג, ויאנג מעורר אותנו לפעילות עסקיות הקשורות בין היתר בכסף.
לכן, המרחב הפנימי, צריך לדמות ככל שניתן תאורה טבעית, באמצעים מלאכותיים אותם יש ללמוד.

להלן הטעויות השכיחות:

1. העדר תאורה מספקת.
פשוט חשוך מידי. מי שרוצה להרדים או לדכא לקוחות, מוזמן לחסוך בתאורה. במקרה הטוב הוא לא יחזור, במקרה הרע הוא אפילו לא ייכנס.

יש לנושא זה גם ערך תדמיתי. כשלקוח נכנס לעסק חשוך כמעה, האוטומט ישר עובד: העסק לא מרוויח מספיק, לכן הוא חוסך בתאורה. ואם העסק לא מרוויח מספיק כדי להאיר את החלל בדי אור, כנראה שהוא לא טוב מספיק, ולא כדאי לי לקנות כאן. כך עובדת הפסיכולוגיה של לקוח.
כמו שניכנס לבית קפה בו יש אנשים.
לכן, אל תתקמצנו בתאורה. היא מתורגמת לכנסות !
גם – כשבמקום העבודה יש רק עובדים. גם להם מגיע לעבוד בנוחות. זו תורם לפריון בעבודה.

2. גוון אור
עולם התאורה הפך פניו בשנים האחרונות. התאורה בעבר התבססה על שלושה מקורות אור עיקריים: נורות ליבון בעלות אור טבעי ונעים, בעוצמות של בין 40 ועד 250 ואט.
הפלורסנטים הידועים לשמצה, אשר הופעלו באמצעות צ’וק מרשרש ונתנו תאורה בגוון לבן/כחול – שהרדימה, דיכאה וגרמה לכאבי ראש.
ונורות ההלוגן, שהאור שלהן עד היום הוא היפה והזוהר ביותר, אך חסרונן בכך שהן מחממות, צורכות חשמל רב ומתקלות די במהירות. מעבר לכך, רובן אסורות כיום לשימוש. הפלורסנטים החדשים שינוי פניהם לגופי T5. יפים יותר, דקים יותר וחסכוניים. בנוסף הם נדלקים מיידית – בניגוד לפלורסנט שלוקח לו זמן…. ובעלי מספר גוונים נעימים יותר.
אולם – מי שנשאר עם גופי פלורסנט בגווני הלבן/כחול, או משתמש בנורה חסכונית בגוון לבן/כחול – מאמץ את אסון מספר שתיים במצעד אסונות העיצוב. האור הזה נוראי ! הוא אינו מתאים לתאורת עסק משום שהוא משדר קור, מסכנות ודלות, ומבריח לקוחות !!! בנוסף, הוא ממש לא מחמיא לשום חדר.
אוי לצרה ולקטסטרופה. להפטר מהם ומהר !

3. נורות חסכוניות ( או לא חסכוניות) גלויות לעין
פרט לנורות הפחם המדהימות, אין לחשוף תאורה גלויה – בפרט לא של הנורות החסכוניות.

למה אתם חושבים שלקוחות מוכנים לראות נורות מכוערות ? חושבים שהם אינם רואים ? רואים ועוד איך. אין מצב לחשוף גוף תאורה מכוער כבל עם ועדה בפני הלקוח. לטפל בעניין ובדחיפות !

4. שני גופים – שני צבעים.
את האסון הזה אני אוהבת במיוחד. לא רק שלא השתמשנו בתאורה נכונה, אלא שבפעם השנייה רכשנו תאורה בעלת גוון שונה כשאחת נשרפה. וכך קורה שזה ליד זה, שוכנים להם שני גופי תאורה בתהליכי גירושין. הם פשוט אינם מתאימים. כבר עדיפה תאורה לא מתאימה על פני תאורה לא אחידה. חוסר הרמוניה בין השניים גורם ללקוח להרגיש אותה, והלקוח רוצה להרגיש הרמוניה בעסק.

שיהיה נעים לו בעין.

5. מי התאים את התאורה לגוון הקירות ? אבוי !!!
כבר שכרנו את שירותיו של המעצב. כבר בחרנו גוון יפה לקיר. ואז עשינו את הטעות המרה. להתראות חבר, היה כיף, מכאן נסתדר לבד. הלכנו לחנות, בחרנו תאורה בגוון שאינו מחמיא לגוון הקיר או שנפלנו על מעצב ( סליחה) שלא ממש בקיא בחומר. מה השגנו ? צורמוניה ( מהמילה: צורם ).

זה הכלל: קירות בגוונים קרים ( תכלת, כחול, סגול וירוקים מסויימים) – תאורה לבנה. קירות בגוונים חמים ( צהוב, כתום, אפרסק, אדום, גווני אדמה וירוקים מסויימים)– תאורה חמה, צהבהבה. |

6. שקועים משתפלים מהנמכה…
לפעמים אנו שוכרים מקום בעל תקרה גבוהה, ועלינו ליצור תשתית של מיזוג, מערכות לגילוי אז וכד’. ואז מגיע איש המיזוג ומציע לנו בחצי חינם לכסות את מערכות המבנה בלוחות תקרתיים. לא רק שהם אינם יפים למראה, הם קלים. והם אינם יכולים לשאת גופי תאורה – אפילו לא שקועים. ואז קורה שאנו נכנסים – לרוב למשרד – אך לא בהכרח, והאסון יושב לי על הראש.  ספוטים מכוערים, לרוב מתוצרת זולה, אשר משתפלים ומסובבים להם בחוסר חן נוראי בתוך הנמכת תקרה שיוצרת מראה זול ואומלל.  אם אין מה לעשות ואין תקציב להחליף להנמכת גבס דקורטיבית, לפחות שהשקועים יהיו מסודרים במבנה נאה, ובאיכות נאותה. זה משפר בצורה משמעותית !

זכרו – התקרה היא כמו השמיים, ונעים לנו להסתכל על שמיים תכולים צלולים ויפי מראה.

7. תאורת בית אינה תאורה לעסק
תאורה צריכה לתמוך בצרכי העסק. להחמיא למוצר עם העסק מוכר מוצרים, להחמיא לאישה המבקשת לראות את עצמה במראה, להחמיא למנה, אם העסק הוא בית קפה או מסעדה, להחמיא ליושב מולנו – אם הוא עורך דין, לגרום לנו לחוש בנוח, אם זה לובי של בית מלון, לתמוך באווירה בחדר שינה, אם זה חדר במלון בוטיק או צימר, להאיר לנו את הדרך, ליצור תנועה ועניין ולגרום לנו לחוות חוויה אמיתית המתאימה לתחום בו העסק עוסק.

השאירו את העבודה בידי המומחים. בשביל זה למדנו. עיצוב נכון יוצר תוצאות מכירתיות.

8.  מה הקשר ?
כן, מה הקשר הסגנוני בין גוף התאורה למה שקורה ? חלל עסקי צריך לשדר רצינות וזהות. יש חשיבות עצומה לשפה האדריכלית והעיצובית במקום. למיתוג העסק ולמה שהוא רוצה לשדר ללקוח.

גופי תאורה מתאימים לזהות העסק ולשפה העיצובית במקום, אינם בחזרת לוקסוס, אלא חלק מהותי והכרחי ביצירת אוירה נכונה בעסק,  לפעמים יותר מכל פרט ריהוט אחר. לפעמים, גוף תאורה נכון,
מצליח “לגנוב” את כל ההצגה ולא צריך הרבה יותר מזה.
זכרו: ניתן ליצור שפה מדהימה עם גוף תאורה אחד, מרכזי, היוצר רושם עז, ולצידו תאורה טכנית נכונה, שתפזר את האור בצורה נכונה.

9. התחרות קשה…. (לא רק מול המתחרים)
מהי תחרות ? כשיותר מידי גופי תאורה תלויים. זה וזה וזה. יותר מידי = עומס.

חלל עסקי צריך להיות מעוצב בצורה מוקפדת ומדוייקת.  אין מקום לתליית גופי תאורה רבים, מעולמות שאינם מתחברים זה לזה. אלא מדובר בחנות תאורה – מומלץ ליצור שפה אחידה, בעלת סדר, תוכן ומקצבים נכונים בחלל. גוף אחד, או מספר גופים זהים – היוצרים קצב בחלל, הם המענה הנכון לתאורה תלויה.

10. בחירת הגופי עצמם.

דאגו כי מעצב מיומן ייתלווה אליכם בבחירת הגופים. בחללים מסחריים גדולים, מומלץ להתייעץ עם יועצי תאורה. אדריכלים ומעצבים אחראיים עושים זאת.  יש משמעויות עצומות בעיצוב תאורה נכון לחלל מסחרי ועולם התאורה לובש פנים חדשות בכל יום. יש משמעות לצורת הגוף, החומר ממנו הוא עשוי, אופיו וסוג התאורה הנכונה לו.

הטכנולוגיות כיום השתנו ויש צורך במיומנויות מקצועיות על מנת ליצור חלל מסחרי מעניין ומסקרן, המושך לקוחות, גורם להם התרגשות, ורצון לרכוש את המוצר או השירות שלנו.
אותו מוצר/שירות אותו טיפחנו כל כך הרבה זמן.
מגיע לנו !

בהצלחה !!!

כל הזכויות שמורות ליונית לאונר עדי – תכנון ועיצוב יוקרה בסביבת פנג שואי – למגורים ועסקים.
054-4600036